Duaal leren: “structurele problemen ondermijnen een veelbelovend systeem”
Type
Nieuws
robin.gouwy@vl…
do, 02/27/2025 – 15:20
Duaal leren heeft veel potentieel, maar de Vlaamse regering laat het systeem in zijn huidige vorm tekortschieten. Dat was de duidelijke boodschap van Vlaams Parlementslid Kristof Slagmulder (Vlaams Belang) aan minister van Onderwijs en Werk Zuhal Demir (N-VA). “Hoewel de voordelen en het potentieel van deze leerweg onmiskenbaar zijn, blijft het systeem kampen met fundamentele weeffouten die dringend aangepakt moeten worden.”
Gisteren bevroeg Slagmulder minister Demir over de struikelblokken binnen duaal leren. Aanleiding was het recent gepubliceerde Jaarrapport Vlaams Partnerschap Duaal Leren 2023-2024. Deze cijfers alsook heel wat betrokken leraren in het veld wijzen op een wezenlijk probleem inzake het huidige stelsel van duaal leren, namelijk de mismatch tussen vraag vanuit de leerlingen en aanbod vanuit het werkveld. “Want enerzijds staan er in bepaalde sectoren veel werkplekken ter beschikking, maar zijn er geen ingeschreven leerlingen in duaal leren voor”, aldus Slagmulder. “Anderzijds zijn er in bepaalde sectoren niet genoeg werkplekken beschikbaar die voldoen aan de erkenningscriteria, waardoor leerlingen zonder werkplek geen alternatief hebben en uit het traject vallen.”
Vooral de jongeren in het laatstgenoemde geval zijn voor Slagmulder een grote zorg. Verschillende leerlingen slagen er immers niet in om tijdig een erkende werkplek te vinden, waardoor ze administratief worden uitgeschreven en hun opleiding abrupt stopt. “Dit komt doordat het decreet bepaalt dat elke leerling een erkende werkplek moet hebben om het traject te kunnen starten en voortzetten. Omdat er in bepaalde sectoren weinig bedrijven zijn die aan de erkenningscriteria voldoen, vallen sommige leerlingen buiten de boot”, verklaart Slagmulder. “Bovendien is er geen garantie dat zij zonder onderbreking kunnen terugkeren naar voltijds onderwijs, wat leidt tot frustratie bij zowel leerlingen als ouders en zelfs schoolse achterstand kan veroorzaken. Dit vormt een ernstig gebrek in het decreet.”
Het gebrek aan zekerheid over het aantal leerwerkplekken is niet enkel voor de leerlingen, maar ook voor de scholen een probleem. “Zij lopen zo leerlingen kwijt als die geen werkplek vinden, wat een negatieve invloed heeft op hun organisatie en financiering. Dit maakt een stabiel beleid op lange termijn zo goed als onmogelijk. Scholen kunnen nauwelijks plannen op langere termijn, omdat ze afhankelijk zijn van bedrijven om die leerwerkplekken te voorzien”, zegt Slagmulder. “Bedrijven zijn dan weer vaak huiverig om werkplekken aan te bieden door de complexe erkenningsprocedures en administratieve last. Deze vicieuze cirkel belemmert de groei en het succes van duaal leren als volwaardige onderwijsvorm”, waarschuwt Slagmulder. “Minister Demir wijst op de sectorale partnerschappen en de rol van het Vlaams Partnerschap Duaal Leren, maar gaf eigenlijk geen antwoord op de fundamentele vraag hoe ze ervoor wil zorgen dat er voldoende geschikte leerwerkplekken zijn voor iedere ingeschreven leerling. Zolang hier geen structurele oplossingen voor komen, zal het systeem blijven worstelen met onzekerheid en beperkte instroom.”
“De Vlaamse regering blijft treuzelen, waardoor duaal leren vastloopt in onzekerheid en bureaucratie”
Slagmulder benadrukt dat duaal leren op zich nog steeds een prima concept is. “Dit blijft een leerweg waar veel potentie in zit om een bepaalde doelgroep van leerlingen die minder schools gericht is, maar toch kan en wil leren, een passend traject te bieden. Maar dat betekent daarom nog niet dat iedere leerling die de school moe is hierin past. We zien inderdaad aan het lage aantal inschrijvingen dat het systeem nog veel te weinig in trek is, maar omgekeerd dat er heel wat leerlingen naartoe vloeien die er niet in zouden moeten zitten.”
In de afgelopen jaren werden de problemen binnen duaal leren door verschillende ministers te vaak afgedaan als ‘kinderziektes’, maar dat argument houdt volgens Slagmulder geen steek. “We zitten intussen al enkele legislaturen verder, en toch blijft duaal leren met dezelfde problemen kampen. Dit wijst erop dat er structurele fouten in de regelgeving zitten die dringend aangepakt moeten worden. De Vlaamse regering blijft echter treuzelen, zonder duidelijke keuzes te maken.” Het Vlaams Belang pleit daarom voor duidelijke ingrepen: een flexibel vangnet voor leerlingen zonder werkplek die hun recht op continu onderwijs garandeert, een stabiel aanbod van leerwerkplekken door gerichte materiële en andere incentives en een realistische afbakening van wie in duaal leren thuishoort.
Kristof Slagmulder
Onderwijs
Arbeidsmarkt
Zuhal Demir
N-VA
Vlaamse regering
Gewicht
0
Duaal leren: “structurele problemen ondermijnen een veelbelovend systeem”