Vlaams Belang eist betere toegankelijkheid van bushaltes voor blinden en slechtzienden

04 maart 2025

​Vlaams Belang eist betere toegankelijkheid van bushaltes voor blinden en slechtzienden

Type
Nieuws

robin.gouwy@vl…

di, 03/04/2025 – 13:59

Vlaams Parlementslid Tom Lamont klaagt de schrijnende toegankelijkheidsproblemen van het openbaar vervoer voor blinden en slechtzienden aan. Uit recente cijfers die hij opvroeg bij minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA) blijkt dat in Vlaanderen amper 9,6 procent van de bushaltes toegankelijk is voor personen met een visuele beperking. In sommige regio’s is de situatie ronduit dramatisch: in de Vlaamse Ardennen bedraagt dit percentage slechts 2,1 procent.
Volgens Vlaams Parlementslid Sarah T’joens, gespecialiseerd in De Lijn, komen deze cijfers niet als een verrassing. Al jarenlang belooft de Vlaamse regering te werken aan een beter toegankelijk openbaar vervoer, maar in de praktijk blijft de situatie ondermaats. In steden zoals Kortrijk (10,2 procent) en Mechelen (5,1 procent) kunnen blinden en slechtzienden nauwelijks rekenen op een bushalte die aan hun noden voldoet. Dit terwijl mobiliteit een basisrecht zou moeten zijn voor alle Vlamingen.
“De cijfers bewijzen dat Vlaanderen nog heel wat werk op de plank heeft op het vlak van toegankelijk openbaar vervoer”
“Het Masterplan Toegankelijkheid, dat in 2020 werd aangekondigd, stelt dat tegen 2030 minstens de helft van de haltes toegankelijk moet zijn”, zegt T’Joens. “Maar als we aan dit tempo verder gaan, dan is zelfs dat doel totaal onhaalbaar. Mensen met een visuele beperking dreigen nog jarenlang in de kou te blijven staan.” Opvallend is dat er wel degelijk regio’s zijn waar de cijfers beter liggen. In Oostende (16 procent) en Limburg (16,5 procent) is het percentage toegankelijke haltes voor blinden en slechtzienden hoger dan het Vlaamse gemiddelde. Dit bewijst dat verbetering mogelijk is als het beleid er de nodige middelen voor vrijmaakt.
Het Vlaams Belang roept minister De Ridder daarom op om werk te maken van een versnelling van het toegankelijkheidsbeleid. T’joens wilt striktere normen voor nieuwe infrastructuur. Zo moet bij elk nieuw wegenproject toegankelijkheid vooropstaan en eist hij een betere controle op de uitvoering. “De cijfers bewijzen dat Vlaanderen nog heel wat werk op de plank heeft op het vlak van toegankelijk openbaar vervoer”, besluit Lamont. “Het Vlaams Belang eist dat de regering haar verantwoordelijkheid neemt en blinden en slechtzienden niet langer in de steek laat.”

Tom Lamont

Sarah T’Joens

De Lijn

Annick De Ridder

N-VA

Vlaamse regering

Gewicht
0

Vlaams Belang eist betere toegankelijkheid van bushaltes voor blinden en slechtzienden

Andere Berichten