Door X te verlaten, hinderen openbare vervoersmaatschappijen reiziger nog meer
Type
Persberichten
robin.gouwy@vl…
wo, 03/19/2025 – 15:13
De openbaarvervoermaatschappijen De Lijn, NMBS, TEC en MIVB hebben aangekondigd dat ze de sociaalnetwerksite X verlaten. Het Vlaams Belang heeft hiervoor geen begrip. “Hun focus moet liggen op de burger vervoeren en duidelijk communiceren op zoveel mogelijk kanalen bij problemen”, vindt Chris Janssens, de fractieleider in het Vlaams Parlement. “Van louter deugpunten proberen scoren wordt de reiziger allerminst beter.”
De NMBS, De Lijn, TEC en MIVB, de vier grote openbaarvervoermaatschappijen in België, hebben aangekondigd om het sociale mediaplatform X (het voormalige Twitter) te verlaten. Dit deden ze alle drie met een laatste post op X. Volgens de NMBS ligt het communicatiekanaal niet langer in lijn met hun waarden. De drie vervoersmaatschappijen hebben aangegeven dat ze hun communicatie via andere kanalen willen voortzetten om zo hun reizigers beter van dienst te kunnen zijn. Het vertrek van deze publieke diensten markeert een trend waarin organisaties zich terugtrekken van X, vanwege zogezegd twijfels over het beleid en de moderatie op het platform.
“Geen goed bestuur”
“Deze beslissing kan niet los worden gezien van de figuur van Elon Musk, die enkele jaren geleden Twitter kocht en het omdoopte tot X”, zegt Janssens. “Toen Musk zich opwierp als pionier van elektrische wagens was hij een held van het establishment. Sinds hij zijn steun heeft uitgesproken ten aanzien van Amerikaans president Donald Trump en het Duitse AfD wordt hij verketterd.”
Het Vlaams Belang heeft geen begrip voor de beslissing van de vervoersmaatschappijen. “Hun focus moet liggen op reizigers op een veilige en vlotte manier naar hun bestemming te brengen”, aldus Janssens. “Communicatiekanalen in de ban slaan omdat de eigenaar hen niet bevalt, is geen goed bestuur. Er zijn voldoende problemen bij het openbaar vervoer en het is dan ook essentieel dat er hier duidelijk over wordt gecommuniceerd op zoveel mogelijk kanalen om de burger van dienst te zijn. Van louter deugpunten proberen scoren wordt de reiziger allerminst beter.”
Chris Janssens
Sociale media
De Lijn
NMBS
MIVB
Openbaar vervoer
Communicatie
Gewicht
0
Door X te verlaten, hinderen openbare vervoersmaatschappijen reiziger nog meer